یک تحقیق جدید به بررسی شیوع دیابت نوع 1 و تغییر در محیط پرداخت

31 ژانویه 2020 - مطالعات نشان دهنده ی افزایش سریع موارد جدید دیابت نوع 1 در سراسر جهان است. با این حال، تلاش دانشمندان و محققان در شناسایی یک علت مستقیم برای این افزایش هنوز به یک نتیجه ی قطعی نرسیده است. بسیاری از محققان این سوال را مطرح کرده اند که آیا تغییر در محیط یا سبک زندگی بر افزایش سریع موارد این بیماری تأثیر گذاشته است یا خیر. در مقاله ی مروری اخیر که در مجلهThe Lancet Diabetes & Endocrinology  منتشر شده است، محققان دانشکده بهداشت دانشگاه کلرادو در پردیس پزشکیAnschutz به بررسی تاثیر قرار گرفتن در معرض عوامل زیست محیطی بر افزایش دیابت نوع 1 پرداختند.

پرفسور Jill Norris، رئیس بخش اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی کلرادو و نویسنده ی اصلی این مقاله گفت: میزان ابتلا به دیابت نوع 1 در طی سه دهه ی گذشته به میزان 3 درصد در سال، افزایش یافته است. این افزایش نمی تواند به دلیل عوامل ژنتیکی باشد زیرا سرعت افزایش این بیماری برای تاثیر گذاری علل ژنتیکی بسیار بالا است، این موضوع نشان می دهد که عوامل زیست محیطی ممکن است در این افزایش، نقش داشته باشند.

شناسایی عوامل محیطی مرتبط با دیابت نوع 1 که بر بروز آن تأثیر می گذارند، می تواند به طراحی و انجام کارآزمایی های پیشگیرانه در آینده و بررسی سایر عوامل خطر محیطی کمک کند. در این مقاله ، محققان به بررسی متون علمی منتشر شده در مورد عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، رژیم غذایی، چاقی در دوران کودکی، مدت زمان شیردهی، زمان شروع تغذیه با شیر گاو، عفونت ها و موارد دیگری که بر دیابت نوع 1 تأثیر دارند، پرداختند.

محققان سپس شیوع قرار گرفتن در معرض یک عامل را در طول زمان، و افزایش میزان قرار گرفتن در معرض آن عامل زیست محیطی را در سال، در سناریوهای شبیه سازی شده بررسی نمودند. با استفاده از داده های شبیه سازی شده، تحقیقات نشان داد که اگر یک عامل به تنهایی توانسته باشد تغییرات ایجاد شده در شیوع دیابت نوع 1 را در چند دهه ی گذشته توضیح دهد، باید با خطر ابتلا به دیابت نوع 1 ارتباطی بسیار جدی داشته باشد.

سناریوهای شبیه سازی شده نشان داد که اگر یک عامل محیطی با سرعت ثابت از تقریباً غایب در یک جمعیت به تقریباً موجود در همه جا افزایش یافته باشد، باید خطر نسبی 5 را برای توضیح میزان افزایش تقریبا 3 درصدی سالانه ی شیوع دیابت نوع 1 ارائه کند. با این حال، خطر نسبی بسیاری از عوامل محیطی مورد بررسی، کمتر از 2 بود.

پرفسور Norris گفت: در حالی که ارتباط چندین عامل با دیابت نوع 1 مشخص شده است، اما هیچ یک از این ارتباط ها به اندازه ای نیستند که بتوانند افزایش سریع بروز دیابت نوع 1 را به تنهایی توضیح دهند. علاوه بر این، شواهد تغییر شیوع مواجهه های یکسان با گذشت زمان، قانع کننده و سازگار نیستند.

در این مقاله آمده است که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و این امکان وجود دارد که چندین عامل به طور هم زمان سبب افزایش موارد دیابت نوع 1 شده باشند. از سوی دیگر ممکن است بزرگی ارتباطات مشاهده شده، به دلیل خطا در اندازه گیری میزان قرار گرفتن در معرض یک یا چند عامل یا مدلسازی اشتباه در مورد روابط پیچیده ی زمان قرار گرفتن در معرض - پاسخ، کمتر از مقدار واقعی اندازه گیری شده باشند.

در این مطالعه نتیجه گیری شد که شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و افزایش درک بیماری در سطح فردی، صرف نظر از توانایی توضیح بروز در حال تغییر در سطح جمعیت، به دلیل پیامدهایی که برای پیشگیری دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-01-diabetes-environment.html